Friday 26 November 2010

panggilan baitullah


Assalamualaikum wbt....
Kehadapan adik-adik dan sahabat-sahabat sekalian.
Semoga kedatangan email ini memeriahkan lagi ibadah yg kalian sedang lakukan.
Dalil-dalil penting sebagai seorang Islam adalah antaranya...

Mengucap dua kalimah shahadah:
Firman Allah ta’ala:
Allah menyatakan bahwasannya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. (juga menyatakan yang demikian itu) para Malaikat dan orang-orang yang berilmu. Tak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (QS. Ali-Imran: 18).

“Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasih lagi penyayang terhadap orang-orang yang mukmin.” (QS. At-Taubah: 128).


Menunaikan solat dan zakat:
Firman Allah ta'ala:
Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah, dengan memurnikan keta'atan kepada-Nya dalam (menjalankan agama) dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat. Dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (QS. Al-Bayyinah: 5).

Berpuasa di bulan Ramadhan:
Firman Allah ta’ala:
Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa.” (QS. Al-Baqarah: 183).

Mengerjakan haji:
Firman Allah ta’ala:
Mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Dan barangsiapa yang mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (QS. Ali Imran: 97).

KQ(kuliyyah al-Quran) bersama CNN(cardiff nusantara network) akan meng
anjurkan Kuliyyah Khas dan Jamuan Hari Raya Aidiladha seperti butiran di bawah:

Tempat: Darul Isra'
Tarikh: 28 November 2010 (Ahad)
Masa: 9 pagi hingga 1 petang

Kehadiran semua amat dialu-alukan.


credit to Abu Afif.

No comments: