Tuesday 22 March 2011

Perkongsian DUDE+SGT, Forum Perdana [Part 1]

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalammualaikum w.b.t

Alhamdulillah, hujung minggu yang baru berlalu diisi dengan 2 program berbeza di 2 lokaliti berbeza. Yang pertama adalah DUDE+SGT di York manakala yang kedua adalah Forum Perdana di London.

19 Mac 2011

  • Penceramah DUDE adalah Ustaz yang sy sangat kagum dan meyakini ilmu beliau; Ustaz Zaharuddin. Dalam DUDE, antara perkara yang sy dapat adalah penekanan terhadap ghazwul fikr. Sepertimana yang kita semua maklum, ia adalah suatu serangan pemikiran yang boleyh datang daripada pelbagai penjuru termasuklah keadaan seseorang yang tertutupnya minda ntuk sebarang perbincangan.

*terkilan sebab x dapat menggarap 100% perbincangan slot ini kerna terpaksa menghubung beberapa individu di Cardiff atas suatu sebab. Namun sy kira sahabat2 boleyh mengakses info2 tentang ghazwul fikr dengan mudah melalui internet. Salah satu movie yang disarankan Ustaz ntuk ditontoni berkaitan dunia materialistik ini adalah ‘The Inside Job’.

  • Slot berikutnya menyentuh tentang kebangkitan Islam dan mempersoalkan kesediaan kita untuk menghadapi kebangkitan tersebut. Daripada suatu hadith, ia adalah jelas bahawasanya kejatuhan pertama Islam adalah hukum dan pemerintahan Islam manakala kejatuhan terakhir adalah solat. Maka Ustaz menyeru agar kita memperbaiki solat dan menjauhi perkara2 yang boleyh mengganggu kualiti solat seperti perbuatan syirik, sumber harta yang tak halal dan sebagainya.

  • Kita juga telah sedia maklum sentiasa akan ada sekumpulan manusia yang mendokong kebenaran dan hendaklah kita mencari kumpulan tersebut. Ustaz menyatakan selagi tiadanya pemerintahan khilafah, maka kita boleyh sahaja memasuki mana2 jemaah kerna baiah kita terhadap sesuatu jemaah bukanlah baiah terhadap khalifah Islam. Malah kita boleyh sahaja menyertai lebeyh daripada satu jemaah namun atas faktor praktikaliti dan agar lebeyh fokus, ia adalah lebeyh wajar untuk setia terhadap satu jemaah.

  • Analogi yang dikaitkan adalah sebagaimana manusia dewasa yang bekerja. Sekiranya secara part-time, sudah pastilah kita mampu untuk bekerja di beberapa tempat namun sekiranya kita adalah full-time worker, kita hanya mampu untuk lebeyh effisien dengan berkhidmat hanya untuk satu tempat sahaja.

  • Slot petang adalah untuk muslimat sahaja iaitulah perbincangan tentang fiqh wanita yang dikendalikan oleyh zaujah UZAR; Kak Ina. Secara ringkasnya, haidh adalah darah mengalir yang keluar dari kemaluan wanita. Permulaan umur untuk haidh kebiasaannya adalah 9 tahun manakalan tiada umur khusus untuk menopause. 3 perkara yang memang tidak diboleyhkan ketika datang haidh adalah solat, puasa dan tawaf. Kak Ina turut mengupas tentang perbezaan antara wadi dan mazi serta apakah situasi2 yang menjurus kepada istihadhah.

*agak panjang untuk dinukilkan di sini. Mungkin boleyh dipertimbangkan untuk dibuat suatu program seumpamanya di Cardiff sementelah di sini, ada ramai muslimat yang perlukan pengisian sebegitu namun kita tetap perlukan orang yang mahir untuk menjawab persoklan2 fiqh tersebut. Selesai perbincangan fiqh wanita yang tak sempat menyentuh tentang nifas, terdapat pengisian daripada kak Nik tentang kepimpinan, professionalisma & fesyen yang melibatkan wanita.

ps: perkongsian daripada Forum Perdana Hal Ehwal Islam di Kota London akan menyusul.

No comments: